EEN BEROERTE (CVA) EN DAN?

Een beroerte kan iemand zomaar overkomen. We kunnen ons er niet op voorbereiden. Om patiënten en hun naasten hierover alsnog te informeren, vindt op donderdagavond 10 november 2011 in ziekenhuis St Jansdal een voorlichtingsbijeenkomst plaats over ‘Een beroerte en dan?’.

Beroerte ofwel CVA

Per jaar krijgen in Nederland ongeveer 30.000 mensen voor het eerst een beroerte. Een beroerte wordt ook wel een Cerebro Vasculair Accident (CVA) genoemd. Dit kan een herseninfarct of een hersenbloeding zijn. Zo’n herseninfarct kan ontstaan doordat een bloedvat verstopt raakt door een bloedpropje of door een dichtgeslibd bloedvaatje. Ook is het mogelijk dat er een scheurtje in het bloedvat ontstaat. Bij een gescheurd bloedvat spreken we van een hersenbloeding. In beide gevallen is er sprake van een CVA (beroerte). Delen van de hersenen kunnen onherstelbaar beschadigd worden.

Thema’s

Bijeenkomsten rond een beroerte vinden in het ziekenhuis regelmatig plaats, telkens met een ander accent. Dit najaar zijn er twee sprekers. De heer Dick Hofstee, neuroloog St Jansdal, legt uit wat een beroerte is. Een gedragskundige van Interaktcontour – Activiteiten Centrum ’s Speulder – gaat in op ‘Dagbesteding voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel’. Diverse informatietafels zijn te bezoeken: thuiszorg Icare, Zorgverlening Het Baken, Stichting Niet Aangeboren Hersenletsel Gelderland en MEE Veluwe.

De avond is in eerste instantie bedoeld voor patiënten en hun naasten. Zorgverleners en andere belangstellenden zijn ook van harte welkom. De bijeenkomst is gratis en vindt plaats in de Dageraitzaal van ziekenhuis St Jansdal (volg 1.03). De zaal is open vanaf 19.00 uur. De bijeenkomst duurt van 19.30 tot 21.30 uur. Graag vooraf aanmelden bij het Informatiecentrum van het ziekenhuis, telefoon (0341) 463420 of e-mail informatiecentrum@stjansdal.nl. Zie ook www.stjansdal.nl/voorlichting.

Dit bericht is geplaatst in Nieuws en heeft als onderwerp .