Gevolgen van val met racefiets of mountainbike ernstig onderschat

Per jaar lopen ruim 85.000 Nederlanders traumatisch hersenletsel op als gevolg van een val of harde klap op het hoofd. Van hen belanden zo’n 3800 wielrenners en mountainbikers in het ziekenhuis. Als gevolg van hersenletsel houden zij vaak ernstige klachten gedurende de rest van hun leven. De Hersenstichting vindt preventie van hersenletsel van groot belang. En steunt daarom de campagne Gebruik je kop, helm op! die de stichting Consument en Veiligheid, KNWU en NFTU vandaag starten.

Mensen met hersenletsel moeten leren omgaan met onzichtbare, blijvende beperkingen die grote gevolgen kunnen hebben voor hun dagelijks leven. Zij kunnen na het ongeval blijvende beperkingen houden in het geheugen, in de concentratie, in de taal en in sociale vaardigheden. Ook chronische hoofdpijn en vermoeidheid kunnen blijvend zijn. Voortzetting van het oude werk is vaak niet meer mogelijk. Daarnaast is er over de gevolgen van hersenletsel weinig bekend.  Dit alles leidt ertoe dat ook de relatie met familie en vrienden vaak onder grote druk komt te staan.

Verschijnselen die na een ongeval kunnen optreden zijn: sufheid (de patiënt is moeilijk te wekken), toename van hoofdpijn, herhaald braken, verwardheid. Dit kunnen symptomen zijn  van een beschadiging van de hersenen. De patiënt zelf hoeft de sufheid of verwardheid niet altijd op te merken. Daarom is het belangrijk dat iemand de patiënt controleert. Na een val of klap op je hoofd kan je tot 24 uur later alsnog bijvoorbeeld een hersenbloeding krijgen of zelfs in coma te raken. In een ziekenhuis maakt men bij twijfel een scan om interne beschadiging van de hersenen uit te sluiten.

De folder Hersenschudding en hersenkneuzing geeft antwoord op de meest gestelde vragen. De folder kan worden aangevraagd via telefoonnummer 070-3024747 of online op www.hersenstichting.nl

Voor meer info: Marcel Vergeer, gsm 06-1285 6216. B.g.g. 070-3604816.

Dit bericht is geplaatst in NAH cafe. Bookmark de permalink.