Hersenstichting organiseert publieksdag over hersenonderzoek

Op donderdag 9 oktober organiseert de Hersenstichting de jaarlijkse Publieksdag in het Beatrixtheater, Jaarbeurs Utrecht. De stichting viert dit jaar haar 25ste verjaardag. Een goed moment om een kijkje te nemen in de toekomst van het hersenonderzoek. Gerenommeerde Nederlandse onderzoekers presenteren inspirerende verhalen. Journalisten en redacteuren hebben gratis toegang.

Hersenonderzoek heeft de aflopen jaren veel nieuwe inzichten opgeleverd hoe onze hersenen werken en wat er misgaat bij bepaalde hersenaandoeningen. Deze kennis is essentieel om nieuwe strategieën te bedenken om onze hersenen zo goed mogelijk te laten werken en waar mogelijk hersenaandoeningen te behandelen en te voorkomen. De presentaties gaan over uitdagingen en kansen in het hersenonderzoek, die het hersenlandschap de komende jaren mogelijk gaan veranderen. Enkele voorbeelden

• Kunnen we de werking van hersenen nabootsen?

Hoe worden de hersenen beïnvloed door onze omgeving, bijvoorbeeld door computers?

• Kunnen we gezond ouder worden, en hoe?
  • Wat is de rol van genen bij hersenaandoeningen?
  • Kunnen we gebruik maken van stamcellen om het verlies van hersencellen op te vangen?
  • En tenslotte: wie is nu de baas in ons hoofd?

Dit zijn vragen waar hersenonderzoekers aan werken. Dankzij ontwikkelingen is het inmiddels mogelijk om op deze vragen beter antwoord te krijgen. Tussen de lezingen door kan een bezoek worden gebracht aan de informatiemarkt. Tientallen patiëntenverenigingen en andere organisaties die actief zijn op hersengebied presenteren zich

Het volledige programma en mogelijkheid van inschrijving is te vinden opwww.hersenstichting.nl

Dit bericht is geplaatst in NAH cafe. Bookmark de permalink.