mantelzorgcursus omgaan met niet aangeboren hersenletsel Harderwijk start 5 april 2016

Een cursus voor familie en naasten die zorgen voor iemand met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH)

Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH) kan u zomaar overkomen. Door bijvoorbeeld een verkeersongeval, een hersenbloeding, coma, TIA, beroerte, hersentumor, alcohol- of drugsverslaving,  een fout tijdens een operatie, een val of een klap op het hoofd. Daarna is alles anders. De gevolgen zijn op het eerste gezicht vaak niet of nauwelijks zichtbaar, wat het voor de omgeving extra moeilijk maakt om er goed mee om te gaan. Een aantal partners in de zorg voor mensen met niet aangeboren hersenletsel bieden de cursus ‘Omgaan met Niet Aangeboren Hersenletsel’ aan.

Zorgen voor een naaste met NAH
Als iemand te maken krijgt met NAH roept dit voor de naaste omgeving, familie, vrienden veel vragen op. Vragen als ‘Waarom doet hij/zij zo anders?’ ‘Hoe moet ik hier mee omgaan?’ en ‘Wat kan ons helpen zodat we de zorg beter kunnen volhouden?’. Met deze cursus krijgt u antwoord op deze vragen.

Opzet van de cursus
De cursus bestaat uit 6 bijeenkomsten van elk 2 uur. De groepsgrootte is beperkt zodat er gelegenheid is om ervaringen uit te wisselen en vragen te stellen. De cursus wordt gegeven door een o.a. revalidatiearts, een gedragsdeskundige, een coördinator van het Hersenletselteam, een consulent van MEE Veluwe en de mantelzorgconsulent.

Wat komt er ter sprake?

• De werking van de hersenen en de rol die de hersenen spelen in ons gedrag en onze persoonlijkheid.
  • Gedragsverandering bij NAH.
  • Omgaan met de gevolgen van NAH.
  • Veranderingen binnen het gezin.
  • Het aanbod in onze regio.
  • Wat is goed zorgen voor jezelf? Wat zijn de dingen die energie geven?Data en locatie Locatie: De Aanleg (Albert Verweyplein 30, 3842 HH Harderwijk)Aanmelding en kosten Ziekenhuis St. Jansdal (Revalidatie dagbehandeling), Interakt Contour, Icare, ’s Heerenloo, Steunpunt Mantelzorg van ZorgDat, NAH Gelderland, MEE Veluwe en Regio Noord-Veluwe.
  • De cursus wordt mogelijk gemaakt door:
  • U kunt zich aanmelden door een e-mail te sturen naar mantelzorg@zorgdat.nl of door te bellen: 06-51307650 Deelname is gratis.
  • Data: 5, 12, 26 april en 10, 17 en 24 mei.
Dit bericht is geplaatst in NAH cafe. Bookmark de permalink.