Start verkiezing Publieksprijs Hersenbokaal 2011

De Hersenstichting roept iedereen op om vanaf vandaag t/m 23 november a.s. on line te stemmen op één van de vijf genomineerden voor de Hersenbokaal. Dit is een jaarlijkse prijs van € 5000 voor werkgevers die moeite doen om werknemers met een hersenaandoening aan het werk te houden. Uit 70 inzendingen heeft een jury vijf organisaties genomineerd. De publieks poll verloopt via deze link. Ook de jury zal een winnaar uitkiezen. Beide prijzen worden op 24 november a.s. uitgereikt.

Een hersenaandoening heeft doorgaans grote gevolgen voor het allerdaagse functioneren van mensen  en daarmee ook voor hun werk. Mensen met een hersenaandoening willen gewoon blijven meedoen en kunnen dat vaak ook – maar soms zijn daarvoor wel aanpassingen nodig. Werknemers met een hersenaandoening hebben zelf hun werkgever aangemeld omdat zij vonden dat hun werkgever een extra pluim verdient voor zijn inspanning hen aan het werk te houden. Werkgevers die zich committeren aan deze groep supergemotiveerde werknemers en ze de kans geven zich waar te maken, verdienen waardering vindt de Hersenstichting. Vandaar deze prijs.

De door de jury gekozen vijf genomineerden zijn, in willekeurige volgorde:

Bedrijf: IHC Merwede,

Voorgedragen door: Gerrit de Bruijn, medewerker, voorheen machinebankwerker

Toen hij nog maar drie maanden bij dit bedrijf werkte kwam Gerrit met zijn brommer in botsing met een vrachtwagen. Hij liep zeer ernstig hersenletsel op. Pas na 2 jaar kon hij langzaamaan weer wat gaan werken maar zijn oude werk als machinebankwerker bleek onmogelijk. Hij doet nu kopieerwerk voor de afdeling. Hij fietst elke dag naar het werk en bij slecht weer wordt hij gehaald en gebracht. Zijn leidinggevende Sjaak van Dorsten vindt het niet meer dan normaal dat iemand als Gerrit in dienst wordt gehouden, ook al is zijn output relatief gering. ‘Hij hoort er gewoon bij’.

Bedrijf: Hoofdkantoor Kruitvat

Voorgedragen door: Albert den Heijer

Albert den Heijer liep in 2008 ernstig hersenletsel op als gevolg van een ongeval met de fiets. Tijdens zijn revalidatie werd duidelijk dat hij niet meer kon werken in zijn oude functie. Hij werd vervolgens als  tijdelijk ingezet op de afdeling Veiligheid. Hij kreeg alle vrijheid en rust om aan zijn nieuwe functie te wennen en dat bleek goed te gaan. De gecreëerde functie werd definitief. Zijn leidinggevende Ignace van Poecke benadrukt dat de bedrijfscultuur nog steeds de sfeer ademt van het familiebedrijf dat het van oudsher is. Men respecteert elkaar ondanks handicaps

Bedrijf: Politie IJselland, Zwolle

Voorgedragen door: Dick Buitenhuis, medewerker ongevallenanalyse

In 1998 werd duidelijk dat Dick Buitenhuis een hersentumor had waaraan hij inmiddels drie keer is geopereerd. Hij heeft een coördinatiestoornis in zijn benen en zijn gezichtsveld is beperkt.  Daardoor kan hij niet meer autorijden en is het doorsnee politiewerk te moeilijk geworden.  Maar zijn denkvermogen is nog steeds goed. Sinds drie jaar halen en brengen zijn collega’s hem.  Zijn leidinggevende Freek Lans zegt dat hun beste gesprekken soms juist tijdens die autoritten plaatsvinden.  Dick analyseert op kantoor nog steeds verkeersongevallen en fungeert als “praatpaal” voor zijn collega’s die bij ongevallen het nodige te zien krijgen. Zijn werkplek is aangepast en hij kan als hij wil thuis werken. Hij voelt zich een volwaardig medewerker.

Bedrijf: Theresia Lyceum Tilburg

Voorgedragen door: Margot Ooms, studiecoach

Mevrouw Ooms kreeg 10 jaar geleden een CVA als gevolg van een aneurysma in de hersenen waaraan ze twee maal werd geopereerd. Daarna bleef ze structureel last houden van ernstige vermoeidheid en de drukte van leerlingen in grote klassen. Desondanks heeft ze nog vier jaar les gegeven. Haar collega’s roemen haar vanwege haar doorzettingsvermogen. Maar moeten haar af en toe ook afremmen. In goed overleg is ze aangesteld als studiecoach, een functie waarin zij haar talenten kan benutten en die haar veel voldoening geeft. Haar collega’s zien haar nog steeds als een gewone collega. De school heeft o.a. ervaren dat bij UWV en ARBO onvoldoende kennis is over de gevolgen van niet-aangeboren hersenletsel.

Bedrijf: Stichting Woonbedrijf, Eindhoven

Voorgedragen door: Sonja Sol, medewerkster

Mevrouw Sol lijdt aan multiple sclerose, een progressieve ziekte waardoor steeds weer nieuwe aanpassingen nodig zijn. Er werd speciaal voor haar een nieuwe functie gezocht en haar uren werden steeds aangepast aan haar belastbaarheid. Ze benadrukt dat alles bespreekbaar is en zij ook geen gêne voelt om aan te geven dat iets teveel is. Dit ervaart zij als zeer prettig. De HRM manager benadrukt dat het echt maatwerk is en dat het werk afhankelijk gemaakt wordt van de mogelijkheden van mevrouw Sol. Die flexibiliteit vindt hij belangrijker dan de regels.  De betrokkenen vinden dit arbeidsre-integratietraject  gewoon de normaalste zaak van de wereld en menen dat dit overal zo vanzelfsprekend zou moeten zijn.

De publieksprijs en de juryprijs worden uitgereikt op 24 november a.s. in het hoofdkantoor van SNS Reaal BV in Utrecht. Hiervoor worden alle 70 inzenders uitgenodigd.

Voor meer info: Marcel Vergeer, tel 06-12856216. Bij geen gehoor 070-3604816.

De link naar de betreffende pagina is http://www.hersenstichting.nl/hersenbokaal/index.html

We kunnen voor u desgewenst ook een interview met ambassadeur Rob Trip regelen, uitsluitend over het onderwerp Hersenbokaal.

Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.