Stresshormoon cortisol een rol speelt bij depressie

Hoofdhaar onderzoek om rol van cortisol bij depressies te definiëren

Er zijn sterke aanwijzingen dat het stresshormoon cortisol een rol speelt bij depressie. Onduidelijk is welke rol precies. De hoeveelheid cortisol in bloed, speeksel of urine is namelijk niet betrouwbaar te meten.
Dr. Liesbeth van Rossum van het Erasmus Medisch Centrum heeft een nieuwe methode ontdekt om cortisol in het hoofdhaar  te meten. Voor haar vervolgonderzoek stelt de Hersenstichting € 150.000 beschikbaar.

Eén op de zes Nederlanders krijgt ooit in zijn leven een ernstige depressie. Maatschappelijk gezien is depressie één van de duurdere ziekten: jaarlijks kost de zorg voor depressie ruim € 750 miljoen. De winst die te behalen is door betere behandelingen is dan ook enorm.

Van Rossum ontdekte dat in het hoofdhaar iemands daadwerkelijke cortisolspiegels betrouwbaar zijn terug te vinden, omdat ‘gegevens’ maandenlang in het hoofdhaar bewaard blijven.Die gegevens gaat zij nu combineren met de genetische factoren van de betrokken 2320 depressieve patiënten. Daarvan is eerder aangetoond dat die de individuele stressgevoeligheid beïnvloeden. In het onderzoek wordt bekeken welke gevolgen de cortisolspiegel en genetische gevoeligheid hebben op het verloop van het ziektebeeld. Het onderzoek kan leiden tot een betere behandeling van depressie. Een patiënt met een hoog dan wel laag cortisolgehalte kan baat hebben bij middelen die het stresshormoon kunnen reguleren.

Dit onderzoek is genomineerd door het 3M Fonds voor een Grote Gift van € 50.000. Het 3M Fonds ondersteunt projecten op sociaal, educatief en milieugebied. Met de bijdrage van het 3M Fonds zou al eenderde van het benodigde budget gefinancierd zijn.

Uw stem helpt de Hersenstichting. Hoe? Ga naar www.3m.com , klik op ‘Nederland’, vervolgens op 3M Fonds onder overige informatie en ten slotte op Grote Gift, Genomineerden. Ook op www.hersenstichting.nl vindt u de link. Stemmen kan nog tot 31 oktober 2011.

Dit bericht is geplaatst in Nieuws en heeft als onderwerp .