Twee winnaas trofee van de wetenschap

De jury heeft dit jaar twee winnaars aangewezen: dr. Maeike Zijlmans van het UMC Utrecht voor haar klinisch onderzoek en dr. Jeroen Geurts van het VUmc voor zijn fundamentele neurobiologische werk.

Maeike Zijlmans doet onderzoek naar nieuwe technieken om epilepsie beter te lokaliseren, waarbij de schedel intact wordt gelaten. Deze nieuwe technieken kunnen de neurochirurg helpen bij het preciezer lokaliseren van het zieke hersenweefsel dat verwijderd moet worden. Zijlmans heeft verschillende malen gepubliceerd over het gebruik van deze technieken in de praktijk. Ook heeft zij onderzocht hoe uit gangbare technieken meer informatie te krijgen is. Ze is bovendien zeer betrokken bij de patiënt zelf; ze heeft ook onderzoek gedaan naar de psychosociale kant van deze vorm van chirurgie. De jury meent dat haar werk vernieuwend is, met potentieel veel toepassingen. Ze is enorm gedreven om de behandeling van patiënten te verbeteren.

Jeroen Geurts doet onderzoek naar de betrokkenheid van grijze stof in de hersenschors bij de ziekte multiple sclerose. MS is altijd gezien als een ziekte waarbij alleen de witte stof in de hersenen, de verbindingsbanen, werd aangedaan. Maar de achteruitgang van o.a. het geheugen en de concentratie kon hiermee niet volledig verklaard worden. Geurts toonde aan dat ook de grijze stof bij MS wordt aangedaan, en legt verbanden tussen de schade in de grijze stof en de geheugen- en concentratieklachten. Hiertoe ontwikkelde hij met zijn groep een nieuwe scantechniek en deed hij onderzoek in hersenweefsel van overleden mensen. Deze belangrijke resultaten hebben wereldwijd consequenties voor de manier waarop onderzoek wordt gedaan naar MS. Ze zullen de basis vormen voor een nieuwe kijk op de behandeling van MS.

De Hersenstichting heeft de prijs ingesteld om talentvolle jonge wetenschappers in de neurowetenschappen te stimuleren. De trofee wordt jaarlijks uitgereikt aan een jonge onderzoeker die in de afgelopen twee jaar een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan het onderzoek naar de oorzaak en behandeling van hersenaandoeningen.

__________________________________________________________________

Dit bericht is geplaatst in NAH cafe, Nieuws en heeft als onderwerp .