Zorgbelang Gelderland wint Hersenbokaal 2014 met spel voor mensen met een hersenaandoening

De Hersenbokaal, een initiatief van de Hersenstichting, werd op donderdag 9 oktober uitgereikt aan Zorgbelang Gelderland tijdens de jaarlijkse Publieksdag in Utrecht. Het winnende project krijgt € 35.000. Voor de prijs konden projecten aangemeld worden die als doel hebben mensen met een hersenaandoening te helpen in hun dagelijks leven. Kwaliteit van leven staat daarbij voorop.

Uit alle aanmeldingen werden drie genomineerde projecten geselecteerd. Via de Hersenstichting website werden 4176 stemmen uitgebracht. Het spel Een steekje los? van Zorgbelang Gelderland kreeg de meeste stemmen. De jury vindt het een uniek concept om taboes te doorbreken. Zij verwacht dat het in een grote behoefte zal voorzien.

Binnen de revalidatie werd al langer naar een methode gezocht om op een toegankelijke manier lastige situaties of thema’s bespreekbaar te maken. Met het ‘eigenwijze spel’ Een steekje los? kunnen partners, familieleden en zorgverleners de gevolgen van hersenaandoeningen bespreekbaar maken. Kwaliteit van leven, wat is dat? Hoe is het om te leven met een onzichtbare hersenaandoening? Hoe ga je om met de reacties uit je omgeving? En kun je de aandoening accepteren? Kun je zelf je kwaliteit van leven verbeteren?

Het spel is breed inzetbaar, van spreekkamer van de arts tot in het café. En het kan gaan over een breed scala van hersenaandoeningen, van hersenletsel tot depressie. Het biedt goede handvatten om met elkaar in gesprek te gaan. Uit de praktijktest van een eerste versie bleek al dat het concept goed werkt. Met het geld van deze prijs zal het worden doorontwikkeld en worden spelleiders in het hele land opgeleid om het spel ook in te kunnen zetten bij groepsbijeenkomsten, voorlichtingsbijeenkomsten en teambuilding. Ook zal het beschikbaar komen als app zodat het spel altijd bij de hand is en ook voor jongeren interessant is.

Zorgbelang Gelderland heeft het spel Een Steekje Los? ontwikkeld samen met ervaringsdeskundigen, familieleden, hul pverleners, studenten en vele cliëntenorganisaties.
Noot voor de redactie: Voor vragen en meer informatie: Ellen Spanjers, projectleider Zorgbelang Gelderland. telnr: 06 51 71 87 83, mail:ellenspanjers@zorgbelanggelderland.nl

.

Dit bericht is geplaatst in informatie. Bookmark de permalink.